До фестивальних показів додалися спецпокази фантастичної комедії Павла Острікова «Ти – Космос» і знакових робіт українських документалісток, найкращі новітні фільми данських режисерів і ретроспектива, що переосмислює традиції українського поетичного кіно.
Організатори Київського тижня критики продовжують оголошення лайнапу 9-го фестивалю, який відбудеться з 16 до 22 жовтня 2025 року. Окрім уже частково оприлюдненої міжнародної програми, до якої увійшли три національних кандидати на премію «Оскар» за «Найкращий міжнародний фільм» від Норвегії, Бразилії та Іспанії, додалися ще 11 стрічок, які покажуть на кіноогляді.
До секції «Фокус: Україна – Данія» потрапили шість стрічок. Це добірка актуальних фільмів, які відображають кінопроцес обох країн, з його жанровими та авторськими пошуками. Програма створена у співпраці українських та данських кінокритиків.
Фільми програми «Фокус: Україна – Данія»:
- «Ти – Космос» – фантастична комедія Павла Острікова (Mia Donna, «Ґолден лав»). У центрі сюжету – пригоди космічного далекобійника Андрія, який після раптового вибуху Землі лишається чи не єдиною людиною у Всесвіті. Після світової прем’єри на Міжнародному кінофестивалі в Торонто, тривалої фестивальної історії та перемог, фільм буде показано і на Київському тижні критики
- «Пісні землі, що повільно горить» – робота Ольги Журби, учасниця Венеційського міжнародного кінофестивалю та IDFA – найважливішого світового фестивалю документалістики, володарка головного призу конкурсу «DOCU/УКРАЇНА» фестивалю Docudays UA. Це аудіовізуальний щоденник занурення України в прірву тотальної війни, який досліджує нормалізацію відчуття війни в суспільстві.
- «З любов’ю з фронту» – учасниця найбільшого в Північній Європі фестивалю документального кіно CPH:DOX, також відзначена на Docudays UA. Це стрічка Аліси Коваленко, зафільмована режисеркою після долучення до ЗСУ як відеощоденники з фронту для майбутнього дорослого сина – на випадок, якщо не вийде повернутися.
- «Друга жертва» – медична драма данської режисерки Зінніні Елкінґтон. Події стрічки розгортаються навколо досвідченої нейрологині, впевненість якої підривається нестандартним випадком у лікарні, внаслідок якого життя пацієнта опиняється під загрозою, а між персоналом розпалюється жорстоке протистояння.
- «Дорога додому» – воєнна драма Шаротти Зілінґ, режисерки серіалів «Країна Лавкрафта», «Батьківщина» і «Ґрейсленд». Найкращий данський фільм року за версією Премії Данської асоціації кінокритиків «Боділ». Це історія батька, який рушає в Сирію на пошуки сина, що прийняв іслам і зник в охопленій війною країні.
Ще один фільм буде оголошено згодом.
Відбір українських картин здійснювала данська сторона – членкині Данської асоціації кінокритиків: Нанна Франк Расмуссен, Марія Монсон, а також Матільде Йоганне Крістіансен. Після показів данські кінокритики модеруватимуть обговорення з українськими творцями. Відбір данських стрічок здійснили куратори Київського тижня критики Дарія Бадьйор, Станіслав Битюцький, Сергій Ксаверов й Анна Дацюк, які також модеруватимуть обговорення.
Програма української ретроспективи цього разу має назву «Незалежне. Поетичне». На думку кураторів, українське поетичне кіно – це одночасно школа, нова хвиля та ціла традиція, яка бере початок від фільмів Олександра Довженка. У поетичного кіно в новітній Україні залишалися й залишаються послідовники, які показували можливість його еволюції. Як і канонічні фільми цієї традиції, ці стрічки, створені за часів Незалежності, не забувають про образність та поетичність і поступово стають в одну лінійку з фільмами своїх послідовників:
- «Памфір» – драма Дмитра Сухолиткого-Собчука, учасниця Каннського двотижневика режисерів, тріумфаторка Національної премії кінокритиків «Кіноколо» (5 статуеток) 2022 року й один із 10 найкращих повнометражних дебютів часів російсько-української війни за версією Спілки кінокритиків України та кураторів Київського тижня критики. Головний герой стрічки – заробітчанин, який повертається на рідну Буковину напередодні Маланки й відновлює зв’язок зі своїм неспокійним минулим.
- «Вулкан» – ігровий дебют Романа Бондарчука («Редакція»). Істерн, який 2018 року представляв Україну на Міжнародному кінофестивалі в Карлових Варах, а вдома здобув 3 «Золоті дзиґи» та 2 номінації на «Кіноколо». Історія представника ОБСЄ, що приїздить за доказами російської агресії на межу з Кримом, але внаслідок таємничих обставин зникає у степах українського півдня – в абсурдному світі провінції без логіки та законів.
- «Коли падають дерева» – мелодрама Марисі Нікітюк, учасниця Берлінале, Відкриття року – 2018 за версією Премії «Кіноколо» й володарка «Золотої дзиґи» за Найкращий монтаж. Це стрічка про заборонене кохання між юною дівчиною та бандитом, а також їхню спробу втечі – від осуду родини, людей та від криміналу.
- «Мамай» – історична драма 2003 року Олеся Саніна, який пізніше створив свої гучні роботи «Довбуш» і «Поводир». Це історія кохання між козаком і татарською жінкою, створена на основі двох народних переказів 15-16 століття – українського та кримськотатарського.
- «Молитва за гетьмана Мазепу» – останній фільм Юрія Іллєнка («Білий птах з чорною ознакою»), учасник Берлінале 2002 року. Це стрічка про протистояння російського правителя Пєтра І та українського гетьмана Івана Мазепи, який турбує переможця Полтавської битви навіть після своєї смерті – вставши з могили. У картині знялися легендарні актори Богдан Ступка та Людмила Єфименко, а одну зі своїх ранніх ролей виконує В’ячеслав Довженко («Будинок “Слово”: Нескінчений роман», «Кіборги»).
- «Голод 33» – повнометражний дебют Олеся Янчука («Таємний щоденник Симона Петлюри», «Нескорений»), перший ігровий фільм про Голодомор 1932-1933 років. Знята за мотивами роману Василя Барки «Жовтий князь», картина демонструє злочини сталінського режиму на прикладі однієї української родини.
Київський тиждень критики – міжнародний фестиваль арткіно, кураторами якого є українські кінокритики й кінокритикині: критикиня, кінокураторка, редакторка Дарія Бадьйор, кінознавець і режисер, керівник науково-програмного відділу Довженко-Центру Станіслав Битюцький, член ФІПРЕССІ й автор видань LB.ua й DTF Magazine Сергій Ксаверов і кінокритикиня, лекторка курсу про кіно в «Культурному Проекті», кураторка кінозалу в онлайн-кінотеатрі SWEET.TV Анна Дацюк. Продаж абонементів триває на сайті, наявні безплатні абонементи для військовослужбовців. Квитки на окремі сеанси надійдуть у продаж згодом.
Партнери програми «Фокус: Україна – Данія»: Посольство Королівства Данія в Києві, Данський Культурний Інститут
Генеральний медіапартнер: Суспільне Культура
Медіапартнери: LB.ua, The Village Україна, Лірум, Wonderzine Україна, Kinowar, друковане видання КІНОКОЛО
Медіапартнери української ретроспективи «Незалежне. Поетичне»: Довженко-Центр, Лірум
Організатори фестивалю: кінокомпанія «Артхаус Трафік», ГО «Мистецтво кіно»
Візуальні матеріали:
Постер Київського тижня критики
Горизонтальний постер Київського тижня критики
Трейлер програми «Фокус: Україна – Данія» (YouTube)
Трейлер програми «Фокус: Україна – Данія» (для завантаження)
Кадри фільмів програми «Фокус: Україна – Данія»
Постер програми «Незалежне. Поетичне»
Горизонтальний постер програми «Незалежне. Поетичне»
Кадри фільмів програми «Незалежне. Поетичне»