— Премія Європейської кіноакадемії за життєві досягнення, 2001
Один із найкращих фільмів за версією журналу Empire, газети The Guardian і користувачів IMDb. Перший повнометражний фільм комік-групи «Монті Пайтон», режисерський дебют Террі Ґілліама й Террі Джонса.
Король Артур і його лицарі Круглого столу рушають на пошуки легендарного Священного Ґрааля – реліквії, що дарує вічне життя. Але замість епічних битв та героїчних подвигів на них чекають убивчі кролики, «небезпечний» замок, повний спокусниць, забіякуваті французькі солдати та інші абсурдні перепони.
«Монті Пайтон та Священний Ґрааль» поєднує два, здавалося б, протилежних наміри: свідоме занурення в історичну фактуру та безсоромне захоплення абсурдом. Тут бруд, дим і напівзруйновані замки – не лише виробничі обмеження, а й частина стратегії, адже комедія стає гострішою, коли вкорінена в реальності. На тлі цієї реальності «Пайтони» розгортають анархічну фантазію, руйнуючи міфи Артурівського лицарства кокосовими горіхами, Троянським Кроликом і лицарями, що кажуть «Ні!». Гумор водночас і абсурдний, і вишукано інтелектуальний: фарс стикається з академічною пародією, творячи хаотичний та водночас дуже цілісний кінематографічний світ, в якому комедія – самореферентна, тобто цитує саму себе в наборі скетчів.
Втім, що робить це кіно чимось більшим ніж пародія – це його шість творців. Шість різних комедійних геніїв злилися в єдиний голос покоління, створивши не просто «смішний» комедійний фільм, а культурно підривний. Стрічка висміює набожність, націоналізм і владу, водночас оголюючи абсурдність сліпого дотримання традицій – настрій, що відгукувався у бурхливі 1970-ті й досі резонує. Спадщина «Пайтонів» полягає не лише у впізнаваних репліках чи легендарних скетчах (не лише з «Ґраалю», а й із телевізійного шоу та решти фільмів), але й у тому, що ця шістка переосмислила можливості комедії, зробивши її інтелектуально вишуканою, вільною та безжальною у своїй дурості.
— кураторка фестивалю Анна Дацюк